14 kwietnia 2017

Dźwigi



dźwigi towarowe nożycowe

Dźwigi towarowe nożycowe

platforma towarowa hydrauliczna

Platforma towarowa hydrauliczna

dźwigi towarowe z platformą hydrauliczną

Dźwigi towarowe z platformą hydrauliczną

dźwigi towarowe z wciągnikiem

Dźwigi towarowe z wciągnikiem

Monumentalna spuścizna architektoniczna nierzadko licząca wielu tysięcy lat pobudza wyobraźnię miłośników historycznych budowli, ale nie tylko, ponieważ fascynacja nimi inżynierów sprowadza się do rozwiązania tajemnic ich powstania, a raczej sposobów wykorzystywanych do ich budowy. Historii powstania np. piramid towarzyszy świadomość, że ich niezwykła konstrukcja składa się z niezliczonej liczby bloków wapiennych, których ciężar sięga nawet 350 ton. W jaki więc sposób bloki o takim tonażu znalazły się dokładnie w określonym miejscu, tworząc fascynujący budowlany cud świata? Inwencja człowieka w konstruowaniu wszelkich urządzeń ułatwiających prace sięga zatem czasów niewyobrażalnie odległych. Można śmiało powiedzieć, że już inżynierowie egipskich faraonów stworzyli transport poziomy, a także pionowy, co oznacza, że obecne dźwigi nie są pomysłem najnowszym, ale przez wieki unowocześnianym – pozwalają w prosty sposób dostarczać wszelkie towary na różne wysokości. Jednym z takich rozwiązań stosowanych wewnątrz i na zewnątrz określonych obiektów są dźwigi towarowe należące do grupy urządzeń dźwignicowych.

Dźwigi towarowe (windy)

Proste urządzenia dźwignicowe, a do takich należą dźwigi towarowe, przeznaczone są do transportu pionowego towarów wewnątrz różnorodnych obiektów niezależnie od ich przeznaczenia, tj. wszędzie tam, gdzie ich zastosowanie ma istotny wpływ na efektywność wykonywanych prac lub nawet procesów technologicznych. Przesył towarów odbywa się z wykorzystaniem platform transportowych otwartych lub zamkniętych umiejscowionych w gotowych konstrukcjach wsporczych dźwignic. Dźwigi towarowe sytuowane są zazwyczaj w najbardziej dogodnych miejscach, nie tylko pod kątem zdecydowanych ułatwień dla pracowników, ale także zgodnie z wewnętrznymi warunkami architektonicznymi i technicznymi obiektu oraz z uwzględnieniem zachowania bezproblemowego innego ruchu funkcjonującego w tej samej przestrzeni. Również zgodnie z potrzebami inwestorów projektowanie dźwigów towarowych uwzględnia zarówno specyfikę branży, rodzaj transportowanych ładunków, jak i dedykowane parametry konstrukcyjne, w tym określony udźwig i niezbędną dla liczby poziomów wysokość oraz wybór odpowiednich rozwiązań w zakresie napędu. W tym przypadku możemy mówić o zależności potrzeb przesyłu towarów na wyższe poziomy lub odwrotnie. Co to oznacza? W sytuacji transportowania ładunków o niewielkiej wadze, np. żywności, książek, dokumentów, projektowanie uwzględnia wykorzystanie dźwigów towarowych tzw. serwisowych o napędzie elektrycznym. Ten rodzaj urządzeń dźwignicowych ma ograniczone wymiary i znajduje zastosowanie np. w bankach, różnego rodzaju archiwach, bibliotekach i restauracjach. Natomiast transportowanie większych ładunków w magazynach, zakładach produkcyjnych i dużych sklepach wymaga projektowania takich dźwigów towarowych, które sprostają pod każdym względem określonym zadaniom, również pod kątem napędu. W tym przypadku hydrauliczny jest jak najbardziej na miejscu, choć nie przekreśla użycia elektrycznego, np. przy przesyle wysokich, ale niezbyt ciężkich elementów.

Przykładowy projekt urządzenia dźwignicowego

Każde projektowanie dźwigów towarowych uwzględniające zarówno potrzeby i oczekiwania potencjalnych inwestorów oraz wszelkie warunki funkcjonujące w danym obiekcie przekłada się na odpowiedni projekt.